Nabo??e??stwo majowe
Nabo??e??stwa majowe
Maj jest miesiÄ?cem w sposób szczególny po??wiÄ?conym Maryi. Nie tylko w Polsce, ale na ca??ym ??wiecie, niezwykle popularne sÄ? w tym czasie nabo??e??stwa majowe. Nam kojarzÄ? siÄ? one z ma??ymi kapliczkami skrytymi w bzach lub wiejskimi ko??cio??kami, skÄ?d szeroko po okolicy nios??a siÄ? majowa pie???? ku czci Naj??wiÄ?tszej Panienki. PoczÄ?tkowo sÄ?dzono, ??e nabo??e??stwa majowe zaczÄ?to odmawiaÄ? w XVIII w. Tymczasem badania mariologów wykaza??y, ??e by??y one znane du??o wcze??niej, i to w??a??nie na Wschodzie. Gdzie indziej za Maryjny uchodzi?? sierpie?? i nawet nakazywano prawem modlitwy ku czci Matki Bo??ej w??a??nie w tym miesiÄ?cu. Na Wschodzie prekursorami majowych nabo??e??stw byli chrze??cijanie koptyjscy. Spotykali siÄ? na modlitwach wokó?? Maryjnych figur, ??piewali pie??ni w podziale na chóry, obsypywali posÄ?g kwiatami. W ka??dÄ? sobotÄ? nabo??e??stwo by??o bardziej uroczyste i obowiÄ?zkowe dla tych, co nie chodzili na nie codziennie. PonoÄ? pomys??odawcÄ? tego nabo??e??stwa by?? ??w. Cyryl Aleksandryjski, gorÄ?cy obro??ca boskiego macierzy??stwa Maryi. MiesiÄ?c Maryi znany by?? tak??e w Ziemi ??wiÄ?tej, Grecji, Syrii, ale prawdziwÄ? popularno??Ä? zdoby??o on dopiero na prze??omie XIII i XIV w.
Dlaczego w??a??nie maj? Po pierwsze dlatego, ??e najpiÄ?kniejszy w roku. Po drugie - wiosnÄ? ludziom przychodzÄ? do g??owy ró??ne, czasem ma??o zbo??ne pomys??y, wiÄ?c w ??redniowieczu wykoncypowano, i?? wiosnÄ? nale??y skierowaÄ? uwagÄ? cz??owieka ku rzeczom wy??szym..
Pierwszym, który nazwa?? MaryjÄ? KrólowÄ? Wiosny, wzglÄ?dnie zapoczÄ?tkowany ju?? zwyczaj rozszerzy??, by?? podobno król hiszpa??ski Alfons X (1239-84). Król pisywa?? wiersze, w tym chwalÄ?ce MaryjÄ?, opiekunkÄ? cz??owieka. Wielkim propagatorem nabo??e??stwa majowego na zachodzie Europy by?? b??. Henryk Suzo (zm. w 1365 r.), który podobno codziennie wyplata?? wianki z ró?? i ozdabia?? statuÄ? Maryi na chórze zakonnym. NastÄ?pnie d??ugo le??a?? przed figurÄ?, która w sposób cudowny okazywa??a mu swojÄ? mi??o??Ä?. Dane mu by??o nawet raz ujrzeÄ? chóry anio??ów ??piewajÄ?ce na cze??Ä? Maryi. OdtÄ?d zakonnik stara?? siÄ? powtarzaÄ? zas??yszane melodie. Innym razem pos??ysza?? w maju, jak w niebie duchy czyste ??piewa??y swej Królowej Jej ulubiony hymn - Magnificat.
W XV i XVI w. nabo??e??stwo majowe znano ju?? w Ameryce ??rodkowej, a potem i Po??udniowej. W 1549 r. Wolfang Seidl w Maju duchowym dzieli?? nabo??e??stwo majowe na 4 czÄ???ci (tygodnie) z odpowiednimi aktami czci dla Jezusa i Maryi. W drugiej po??owie XVI w. propagowa?? nabo??e??stwo majowe ??w. Filip Nereusz (zm. w 1595 r.), którego uznaje siÄ? czasem za twórcÄ? tej praktyki. W poczÄ?tkach XVII w. nabo??e??stwo to przyjÄ???o siÄ? u dominikanów w??oskich. ??arliwym jego aposto??em by?? o. Anio?? Dominik Guinigi. Za jego namowÄ? w 1676 r. powsta??o Stowarzyszenie Comunella - w maju modlono siÄ? przy ????óbku otoczonym figurami Maryi i ??w. Józefa i ??piewano hymny i pie??ni maryjne. Na zako??czenie maja od??piewywano LitaniÄ? Loreta??skÄ?, ale nie urzÄ?dzano nabo??e??stw w inne dni tego miesiÄ?ca. Modlono siÄ? pojedynczo przez ca??y maj, a dopiero w ostatnim dniu sk??adano serca ze srebra jako wota, na których ryto czÄ?sto nazwiska ludzi ??wieckich, którzy brali udzia?? w tych nabo??e??stwach. W 1692 r. o. Wawrzyniec Schnueffis, kapucyn, wyda?? zbiór pie??ni i hymnów na maj. W XVIII w. powsta??o dzie??o o. Hannibala Dionisi SI, wydane w Veronie w 1725 r., stanowiÄ?ce ca??o??ciowy i wielce porÄ?czny spis modlitw maryjnych. Dzie??o to mia??o w ciÄ?gu 70 lat 18 wyda??. Autor zebra?? wszystkie, ró??norodne objawy kultu Naj??wiÄ?tszej Panny w maju, jasno i systematycznie je zestawi??. Poleca jako zasadnicze nastÄ?pujÄ?ce rzeczy:
- zdobienie girlandami kwiatów i zieleni, ??wiat??em itd. o??tarza lub obrazu Naj??wiÄ?tszej Panny,
- gromadzenie siÄ? przed nim codziennie wieczorem od 30 kwietnia poczÄ?wszy, w celu odmówienia czÄ?stki Ró??a??ca lub Litanii czy innych modlitw do Naj??wiÄ?tszej Panny,
- ofiarowanie Naj??wiÄ?tszej Pannie jakiego?? kwiatu duchowego w ka??dym dniu maja,
- odczytanie trzech punktów rozwa??a?? o Maryi, nad którymi ka??dy powinien siÄ? w nastÄ?pnym dniu zastanowiÄ?.
G??ównym i najwiÄ?kszym aposto??em nabo??e??stwa majowego by?? w XVIII w. jezuita Alfons Muzzarelli, który nawet wymodli?? sobie ??mierÄ? w maju. DziÄ?ki gorliwo??ci tego zakonnika Pius VII wyda?? bullÄ? o nabo??e??stwie majowym, ubogacajÄ?c je odpustem zupe??nym. Od tego czasu zaczyna siÄ? nies??ychanie szybki rozwój nabo??e??stwa majowego na ca??ym ??wiecie. Oprócz W??och, Hiszpanii, Portugalii i Francji obejmuje ono SzwajcariÄ?, Niemcy, AustriÄ?, WÄ?gry, PolskÄ?, Czechy, IrlandiÄ?, Stany Zjednoczone, Meksyk, Chiny i AustraliÄ?.
W Polsce nabo??e??stwo majowe po raz pierwszy publicznie odprawiono w 1837 r. w ko??ciele ??wiÄ?tego Krzy??a w Warszawie, zaraz potem trafi??o ono do Krakowa i na JasnÄ? GórÄ? oraz do kilku innych ko??cio??ów. W ciÄ?gu nastÄ?pnych 30 lat nabo??e??stwem majowym modli??a siÄ? ca??a Polska.
Obecnie do ka??dego dnia nabo??e??stwa majowego publicznie odprawianego przywiÄ?zany jest odpust 7 lat. Za uczestniczenie przynajmniej przez 10 dni w nabo??e??stwie majowym publicznie odprawianym mo??na zyskaÄ? pod zwyk??ymi warunkami odpust zupe??ny. Kto nie ma mo??no??ci uczestniczenia w publicznym nabo??e??stwie, mo??e zyskaÄ? odpust 5 lat za ka??dy dzie?? i odpust zupe??ny za ca??y miesiÄ?c, prywatnie je odprawiajÄ?c.
W ARTYKULE WYKORZYSTANO INFORMACJE Z TEKSTÓW ZAMIESZCZONYCH W PI??MIE „POD OPIEKÄ? ??W. JÓZEFA”.