Odwiedzin: 402168

Or?dzie papieskie na Wielki Post 2017

 

S??owo jest darem. Druga osoba jest darem
Drodzy Bracia i Siostry!
Wielki Post to nowy pocz?tek, to droga prowadz?ca do bezpiecznego celu: Paschy Zmartwychwstania, zwyci?stwa Chrystusa nad ??mierci?. Okres ten zawsze kieruje ku nam stanowcz? zach?t? do nawrócenia: chrze??cijanin jest wezwany, by powróci?? do Boga „ca??ym swym sercem” (Jl 2,12), aby nie zadowala?? si? ??yciem przeci?tnym, ale wzrasta?? w przyja??ni z Panem. Jezus jest wiernym przyjacielem, który nas nigdy nie opuszcza, bo nawet kiedy grzeszymy, czeka cierpliwie na nasz powrót do Niego, a wraz z tym oczekiwaniem, ukazuje swoje pragnienie przebaczenia (por. Homilia podczas Mszy ??w., 8 stycznia 2016).
Wielki Post jest czasem sprzyjaj?cym zintensyfikowaniu ??ycia duchowego poprzez ??wi?te ??rodki, jakie oferuje nam Ko??ció??: post, modlitw? i ja??mu??n?. U podstaw wszystkiego jest S??owo Bo??e, do którego s??uchania i bardziej pilnego rozwa??ania jeste??my w tym okresie zach?cani. Chcia??bym zw??aszcza zatrzyma? si? tutaj nad przypowie??ci? o bogaczu i ?azarzu (por. ?k 16,19-31). Pozwólmy si? zainspirowa? t? tak znamienn? kart?, która daje nam klucz do zrozumienia, jak dzia??a?, aby osi?gn?? prawdziwe szcz???cie i ??ycie wieczne, zach?caj?c nas do szczerego nawrócenia.
1. Druga osoba jest darem
Przypowie??? rozpoczyna si? od przedstawienia dwóch g??ównych bohaterów, ale to cz??owiek ubogi jest opisany bardziej szczegó??owo: jest on w stanie rozpaczliwym i nie ma si??y, aby si? podnie???, le??y u bramy bogacza i je  okruszyny, które spadaj? z jego sto??u, ca??e jego cia??o jest pokryte ranami a psy przychodz? je liza? (por. ww. 20-21). Obraz jest wi?c ponury, a cz??owiek jest powalony na obie ??opatki i poni??ony.
Scena okazuje si? jeszcze bardziej dramatyczna, je??li we??miemy pod uwag?, ??e ubogi nazywa si? ?azarz: jest to imi? pe??ne obietnic, które dos??ownie oznacza „Bóg pomaga”. Zatem nie jest to osoba anonimowa, ma wyra??nie okre??lone rysy i ukazuje si? jako cz??owiek, z którym nale??y ???czy? jak??? histori? osobist?. Chocia?? dla bogacza jest on jakby niewidoczny, dla nas staje si? znany i niemal bliski, staje si? obliczem; a jako takie - darem, bezcennym bogactwem, istot? chcian?, kochan?, zapami?tan? przez Boga, nawet je??eli jej konkretna kondycja jest sytuacj? odrzucenia przez ludzi (por. Homilia na Mszy ??w., 8 stycznia 2016).
?azarz uczy nas, ??e druga osoba jest darem. W??a??ciwa relacja z lud??mi polega na uznaniu z wdzi?czno??ci? ich warto??ci. Równie?? ubogi przy bramie bogacza nie jest irytuj?c? przeszkod?, ale wezwaniem do pokuty i przemiany swojego ??ycia. Pierwsz? zach?t? jak? kieruje ta przypowie??? jest wezwanie do otwarcia drzwi naszego serca na drug? osob?, poniewa?? ka??dy cz??owiek jest darem, czy jest to kto?? nam bliski, czy te?? obcy biedak. Wielki Post jest czasem sprzyjaj?cym otwarciu drzwi ka??demu potrzebuj?cemu i rozpoznaniu w nim, czy te?? w niej, oblicza Chrystusa. Ka??dy z nas spotyka ich na swojej drodze. Ka??de ??ycie, które napotykamy, jest darem i zas??uguje na akceptacj?, szacunek, mi??o???. S??owo Bo??e pomaga nam otworzy? nasze oczy, aby przyj?? ??ycie i je umi??owa?, zw??aszcza gdy jest s??abe. By jednak móc to uczyni?, trzeba potraktowa? powa??nie tak??e to, co Ewangelia mówi nam o bogaczu.
2. Grzech nas za??lepia
Przypowie??? bezlito??nie podkre??la sprzeczno??ci, w których znajduje si? bogacz (por. w. 19). Cz??owiek ten, w przeciwie??stwie do ubogiego ?azarza nie ma imienia, jest okre??lony jedynie jako „bogacz”. Jego bogactwo przejawia si? w noszonych ubraniach, przesadnym luksusie. Purpura by??a rzeczywi??cie bardzo ceniona, bardziej ni?? srebro i z??oto, i dlatego by??a zastrze??ona dla bogów (por. Jer 10,9) i królów (por. Sdz 8,26). Bisior by?? specjalnym rodzajem tkaniny, która sprawia??a, ??e ubiór nabiera?? niemal sakralnego charakteru. Zatem bogactwo tego cz??owieka by??o przesadne, równie?? dlatego, ??e okazywane by??o codziennie, rutynowo: „dzie?? w dzie?? ??wietnie si? bawi??” (w. 19). Dostrzega si? w nim dramatycznie zepsucie grzechu, które dokonuje si? w trzech nast?puj?cych po sobie etapach: umi??owanie pieni?dzy, pró??no??? i pycha (por. Homilia podczas Mszy ??w., 20 wrze??nia 2013).
Aposto?? Pawe?? powiedzia??, ??e „korzeniem wszelkiego z??a jest chciwo??? pieni?dzy” (1 Tm 6,10). Jest ona g??ównym powodem korupcji i ??ród??em zawi??ci, konfliktów i podejrze??. Mo??e doj??? do tego, ??e pieni?dz mo??e nad nami zapanowa? tak bardzo, i?? stanie si? tyra??skim bo??kiem (por. Adhort, ap.  Evangelii gaudium, 55). Zamiast by? narz?dziem, które nam s??u??y, by czyni? dobro i realizowa? solidarno??? z innymi, pieni?dz mo??e podporz?dkowa? nas i ca??y ??wiat egoistycznej logice, która nie pozostawia miejsca dla mi??o??ci i stanowi przeszkod? dla pokoju.
Przypowie??? ukazuje nam ponadto, ??e chciwo??? bogacza czyni go pró??nym. Jego osobowo??? spe??nia si? w pozorach, w pokazywaniu innym, na co mo??e sobie pozwoli?. Pozory jednak maskuj? wewn?trzn? pustk?. Jego ??ycie jest uwi?zione w zewn?trzno??ci, najbardziej powierzchownym i ulotnym wymiarze egzystencji (por. tam??e, 62).
Najni??szym szczeblem tego upadku moralnego jest pycha. Bogacz ubiera si? jak by by?? królem, udaje zachowanie Boga, zapominaj?c, ??e jest po prostu ??miertelnikiem. Dla cz??owieka zdemoralizowanego umi??owaniem bogactwa nie ma nic oprócz w??asnego „ja”, i dlatego jego spojrzenie nie dostrzega otaczaj?cych go osób. Owocem przywi?zania do pieni?dzy jest zatem pewien rodzaj ??lepoty: bogacz nie widzi g??odnego biedaka, poranionego i le???cego w swym upokorzeniu.
Patrz?c na t? osob? mo??emy zrozumie?, dlaczego Ewangelia tak wyra??nie pot?pia mi??o??? pieni?dzy: „Nikt nie mo??e dwom panom s??u??y?. Bo albo jednego b?dzie nienawidzi??, a drugiego b?dzie mi??owa??; albo z jednym b?dzie trzyma??, a drugim wzgardzi. Nie mo??ecie s??u??y? Bogu i Mamonie” (Mt 6,24).
3. S??owo jest darem
Ewangelia o bogaczu i ubogim ?azarzu pomaga nam dobrze przygotowa? si? na zbli??aj?ce si? ??wi?ta Paschalne. Liturgia ??rody Popielcowej zaprasza nas do prze??ycia do??wiadczenia podobnego, do tego, jakie w sposób bardzo dramatyczny by??o udzia??em bogacza. Kap??an, nak??adaj?c popió?? na g??ow?, powtarza s??owa: „Pami?taj, ??e prochem jeste?? i w proch si? obrócisz”. Rzeczywi??cie zarówno bogacz jak i ubogi umieraj?, a zasadnicza cz???? przypowie??ci ma miejsce w za??wiatach. Obie postacie nagle odkrywaj?, ??e „nic nie przynie??li??my na ten ??wiat; nic te?? nie mo??emy [z niego] wynie???” (1 Tm 6,7).
Równie?? nasze spojrzenie otwiera si? na za??wiaty, gdzie bogacz prowadzi d??ugi dialog z Abrahamem, którego nazywa „Ojcem” (?k 16,24.27), wykazuj?c, ??e nale??y do ludu Bo??ego. Ten szczegó?? czyni jego ??ycie jeszcze bardziej niespójnym, poniewa?? do tej pory nic nie powiedziano na temat jego relacji z Bogiem. W istocie w jego ??yciu nie by??o miejsca dla Boga, bo jego jedynym bogiem by?? on sam.
Dopiero po??ród udr?k za??wiatów bogacz rozpozna?? ?azarza i chcia??by, aby biedak ul??y?? jego cierpieniom przez odrobin? wody. Gesty, o które prosi ?azarza s? podobne do tych, których bogacz sam móg?? dokona?, ale których nigdy nie dope??ni??. Abraham jednak wyja??nia jemu: „za ??ycia otrzyma??e?? swoje dobra, a ?azarz przeciwnie, niedol?; teraz on tu doznaje pociechy, a ty m?ki cierpisz” (w. 25). W za??wiatach zostaje przywrócona pewna sprawiedliwo??? i  cierpienia ??yciowe s? równowa??one przez dobro.
Przypowie??? idzie dalej i tak przedstawia przes??anie dla wszystkich chrze??cijan. Bogacz bowiem, który ma braci jeszcze ??yj?cych, prosi Abrahama, aby pos??a?? do nich ?azarza, aby ich przestrzec. Lecz Abraham odpar??: „Maj? Moj??esza i Proroków; niech??e ich s??uchaj?” (w. 29). A wobec sprzeciwów bogacza doda??: „Je??li Moj??esza i Proroków nie s??uchaj?, to cho?by kto z umar??ych powsta??, nie uwierz?” (w. 31).
W ten sposób ukazuje si? prawdziwy problem bogacza: ??ród??em jego nieszcz???? jest nie s??uchanie S??owa Bo??ego. To go doprowadzi??o do tego, ??e ju?? nie kocha?? Boga, a zatem gardzi?? innymi. S??owo Bo??e jest ??yw? si???, zdoln? do wzbudzenia nawrócenia ludzkiego serca i do ponownego ukierunkowania cz??owieka ku Bogu. Konsekwencj? zamkni?cia serca na dar przemawiaj?cego Boga jest zamkni?cie serca na dar brata.
Drodzy bracia i siostry, Wielki Post jest czasem sprzyjaj?cym odnowieniu siebie w spotkaniu z Chrystusem ??yj?cym w Jego S??owie, w sakramentach i w bli??nim. Pan – który podczas czterdziestu dni sp?dzonych na pustyni zwyci???y?? podst?py kusiciela – wskazuje nam drog?, któr? trzeba pój???. Niech Duch ??wi?ty prowadzi nas do podj?cia prawdziwej pielgrzymki nawrócenia, by odkry? na nowo dar S??owa Bo??ego, by zosta? oczyszczonymi z grzechu, który nas za??lepia i s??u??y? Chrystusowi obecnemu w braciach potrzebuj?cych. Zach?cam wszystkich wiernych do wyra??enia tej duchowej odnowy poprzez uczestnictwo w Kampaniach Wielkopostnych, promowanych przez wiele organizacji ko??cielnych, w ró??nych cz???ciach ??wiata, aby rozwija? kultur? spotkania w jednej rodzinie ludzkiej. Módlmy si? za siebie nawzajem, aby??my uczestnicz?c w zwyci?stwie Chrystusa umieli otworzy? nasze drzwi dla osób s??abych i ubogich. Wówczas b?dziemy mogli w pe??ni ??y? i ??wiadczy? o rado??ci paschalnej.
W Watykanie, 22 pa??dziernika 2017 r., w ??wi?to ??w. ?ukasza Ewangelisty

<<< Powrót
Dodano: 01 Marzec 2017
Projekt i wykonanie Orange Computers