??wi?to Ofiarowania Pa??skiego
2 lutego obchodzone jest w Ko??ciele ??wi?to Ofiarowania Pa??skiego, potocznie zwane ??wi?tem Matki Bo??ej Gromnicznej. Bardzo pi?knie o tym ??wi?cie pisze Anselm Grün - mnich benedykty??ski: „??wi?to Ofiarowania Pa??skiego zaprasza nas, by przyj?? Chrystusa do wewn?trznej ??wi?tyni naszego serca. Wesele mi?dzy Bogiem i cz??owiekiem odbywa si? wtedy, gdy pozwalamy wej??? Chrystusowi do wewn?trznej ??wi?tyni zamku naszej duszy. Znajduje to swój wyraz podczas ??wi?ta w procesji ze ??wiecami. Na rozpocz?cie Eucharystii wspólnota zbiera si? w ciemnym przedsionku ko??cio??a. Kap??an ??wi?ci ??wiece i zapala je. Nast?pnie wszyscy wchodz? z p??on?cymi ??wiecami do ko??cio??a. Jest to obraz tego, ??e do ??wi?tyni naszej duszy wchodzi ??wiat??o Jezusa Chrystusa i roz??wietla wszystko, co jest tam jeszcze ciemne i jeszcze nie wyzwolone”.
Nazwy ??wi?ta
Nazwy tego ??wi?ta s? do??? zró??nicowane. Lekcjonarz arme??ski podaje, ??e obchodzono je w „czterdziestym dniu od narodzenia naszego Pana Jezusa Chrystusa”. W V w. pojawi??y si? w brzmieniu greckim okre??lenia hypapante, tzn. ??wi?to spotkania i heorte ton kataroion - ??wi?to oczyszczenia. Te dwa okre??lenia rozpowszechni??y si? w Ko??ciele zarówno na Wschodzie jak i na Zachodzie. W liturgii bizantyjskiej do dzi?? nosi ono nazw? hypapante. Nazw? t? spotykamy tak??e w Sakramentarzu gregoria??skim w tradycji rzymskiej. Okre??leniem „oczyszczenia” pos??u??y?? si? Msza?? z 1570 r. Msza?? Paw??a VI opowiedzia?? si? za In presentatione Domini - Ofiarowanie Pa??skie. Ró??na by??a data obchodzenia tego ??wi?ta. Wschód liczy?? 40 dni od Objawienia Pa??skiego, natomiast Zachód od 25 grudnia, które by??o i jest ??wi?tem Narodzenia Pa??skiego. St?d Ko??cio??y wschodnie ??wi?towa??y Ofiarowanie Pa??skie 14 lutego, za?? liturgia rzymska - 2 lutego. Msza?? papie??a Paw??a VI przewiduje na ten dzie?? oddzieln? prefacj?, która s??awi Boga za to, ??e Maryja przynios??a do ??wi?tyni Jezusa, przedwiecznego Syna Bo??ego, ??e Duch ??wi?ty og??osi?? Go chwa??? ludu Bo??ego i ??wiat??em dla narodów. Motyw ten le??y u podstaw tego ??wi?ta, pojawia si? w modlitwach i w Ewangelii: „Gdy potem up??yn???y dni ich oczyszczenia wed??ug Prawa Moj??eszowego, Maryja i Józef przynie??li Dzieci?tko do Jerozolimy, aby Je przedstawi? Panu: «Ka??de pierworodne dziecko p??ci m?skiej b?dzie po??wi?cone Panu». Mieli równie?? z??o??y? w ofierze par? synogarlic albo dwa m??ode go???bie, zgodnie z przepisem Prawa Pa??skiego” (?k 2, 22-23). Motyw ??wiat??a jest charakterystyczny do tego stopnia, ??e w niektórych krajach Msza ??w. 2 lutego nosi nazw? Mszy ??wiat??a. W tym dniu w jakiej?? mierze dominuje procesja ze ??wiecami podczas ??piewania antyfony: „??wiat??o na o??wiecenie pogan i chwa??? ludu Twego Izraela”.
??wi?towanie
Liturgia ??wi?ta Ofiarowania Pa??skiego nosi cech? uroczysto??ci oraz rado??ci z powodu pierwszego wej??cia Chrystusa do ??wi?tyni, a zarazem cech? ofiary, bowiem przychodzi On i do ??wi?tyni, aby by? z??o??onym w ofierze. Ko??ció?? wspominaj?c to wydarzenie zaprasza nas wszystkich do pój??cia na spotkanie z Chrystusem w domu Bo??ym, gdzie mo??emy Go odnale??? w sprawowanej Eucharystii i uczci? swego Zbawiciela, sk??adaj?c Mu ho??d wiary i mi??o??ci, podobnych do wiary i mi??o??ci Symeona i Anny i przyj?? Go do serca. Takie znaczenie ma procesja z gromnicami: i??? na spotkanie z Chrystusem - ??wiat??o??ci? ??wiata, z zapalonym ??wiat??em ??ycia chrze??cija??skiego. W ??wi?to Ofiarowania Pa??skiego wszyscy: zakonnice i zakonnicy, pustelnicy i ??wieccy konsekrowani, dziewice po??wi?cone Bogu i wdowy konsekrowane, obchodz? w tym roku ju?? po raz siódmy Dzie?? ??ycia Konsekrowanego.