XXI ??wiatowy Dzie?? Chorego
XXI ??wiatowy Dzie?? Chorego - „BÄ?d??my jak Mi??osierny Samarytanin”
W poniedzia??ek – w uroczysto??Ä? Matki Bo??ej z Lourdes – w Ko??ciele katolickim po raz XXI obchodzony jest ??wiatowy Dzie?? Chorego. Ma on uwra??liwiÄ? wiernych na warto??Ä? ludzkiego cierpienia i zachÄ?ciÄ? do wspierania chorych i tych, którzy im s??u??Ä?.
Papie?? Benedykt XVI w orÄ?dziu na XXI ??wiatowy Dzie?? Chorego podkre??li??, ??e wierni powinni byÄ? jak biblijny Mi??osierny Samarytanin – pomagaÄ? potrzebujÄ?cemu.
– Chodzi mianowicie o to, by czerpaÄ? z niesko??czonej mi??o??ci Boga – utrzymujÄ?c z Nim silnÄ? relacjÄ? w modlitwie – si??Ä? do tego, by na co dzie?? troszczyÄ? siÄ? konkretnie, na wzór Mi??osiernego Samarytanina, o osoby zranione na ciele i na duchu, proszÄ?ce o pomoc, tak??e gdy sÄ? to osoby nieznane i pozbawione zasobów – wyja??ni?? papie??.
Wed??ug niego dotyczy to nie tylko duszpasterzy i pracowników s??u??by zdrowia, ale wszystkich.
??wiatowy Dzie?? Chorego zosta?? ustanowiony przez papie??a Jana Paw??a II 11 maja 1992 r. – w 75. rocznicÄ? objawie?? fatimskich i w 11. rocznicÄ? zamachu na jego ??ycie na placu ??w. Piotra w Rzymie. By?? obchodzony co roku w którym?? z sanktuariów maryjnych w ró??nych czÄ???ciach ??wiata; od 2009 r. – zgodnie z wolÄ? papie??a Benedykta XVI – obchody majÄ? charakter diecezjalny.
Dzie?? Chorego wyznaczono na 11 lutego, gdy?? tego dnia w 1984 r. og??oszono pierwszy w dziejach Ko??cio??a List Apostolski Jana Paw??a II „Salvifici doloris”, po??wiÄ?cony warto??ci ludzkiego cierpienia. Papie?? odniós?? siÄ? w nim do ewangelicznej nauki o cierpieniu i zaapelowa?? do w??adz zachÄ?cajÄ?c je, by uwagÄ? i zainteresowanie Ko??cio??a cierpieniem uzna??y za okazjÄ? „do dialogu, spotkania i wspó??pracy w budowaniu spo??eczno??ci, która poprzez troskÄ? o cierpiÄ?cych bÄ?dzie czyniÄ? postÄ?py na drodze sprawiedliwo??ci, wolno??ci, mi??o??ci i pokoju”.
G??ówne obchody pierwszego ??wiatowego Dnia Chorego odby??y siÄ? w 1993 r. w Lourdes we Francji, z udzia??em papie??a Jana Paw??a II.